• به نقل از ویکی‌پدیا که وقتی به ایران و ایرانی که می‌رسد معمولاً فیکی‌پدیا می‌شود!

داستانِ فیلم کوتاه فیل محصول ۱۹۸۹، در ایرلند شمالی و در دوران درگیری‌های این کشور اتفاق می‌افتد. نامِ فیلم برگرفته از توصیفِ برنارد مک‌لاورتی از شرایط ایرلند شمالی است: «همچون فیل در هال خانه‌مان». اشاره‌ی مک‌لاورتی به اصطلاحی است در زبان انگلیسی که در مورد سرپوش گذاشتن بر یک مشکل بدیهی گفته می‌شود؛ مشکلی بزرگ که کسی دوست ندارد درباره‌اش حرف بزند.

یک فیلم فیل دیگر هم وجود دارد که گاس ون سنت در سال ۲۰۰۳ ساخته و نامش را از همان فیلم کوتاه فیل الهام گرفته است. ماجرای فیلم در دبیرستانی در شهر پورتلند در ایالت اورگَن آمریکا روی می‌دهد، و یادآور ماجرای کشتار در دبیرستان کلمباین در سال ۱۹۹۹ است. این فیلم (البته مهنای یازده‌ دقیقه‌اش!) را دیدم. کمی درباره‌ی جاهایی از فیلم که حاوی نکته‎هایی اساسی برای والدین و کادر آموزشی مدارس است:

یکی از دانش‌آموزان در خانه با لپ‌تاپ، بازی رایانه‌ای ابتدایی و با کیفیت پایینی را انجام می‌دهند که در آن فردی با اسلحه به مردم شلیک می‌کند. کسانی هم که به آن‌ها شلیک می‌شود، سریع کلّه‌پا می‌شوند و سرشان در شن فرو می‌رود و پاهایشان بالا می‌ماند! بلافاصله بعد از این بازی رایانه‌ای می‌بینیم که این دانش‌آموز و برادرش، از طریق همین لپ‌تاپ، به یک سایت اینترنتی فروش اسلحه می‌روند و مثل آب خوردن، یک اسلحه درجه‌ی یک می‌خرند و دم در خانه‌شان تحویل می‌گیرند و آن‌را توی انباری‌شان آزمایش می‌کنند تا مطمئن شوند که خوب کار می‌کند و به درد یک کشتار حسابی در مدرسه می‌خورد. دو برادر سوار خودرو می‌شوند. دو اسلحه و کلّی مهمات بر می‌دارند تا به قول خودشان با آمادگی و تجهیزات کامل بروند و تا جایی که می‌توانند آدم بکشند و آن روز را حسابی حال کنند. دو برادر، مانند دو سرباز آمریکایی هالیوودی اصیل(!) وارد مدرسه‌شان می‌شوند. مدرسه‌ای  که این دو دانش‌آموز جزو محصولاتش هستند!

دیگر دانش‌آموزان مدرسه وقتی چشمشان به این دو می‌افتد و یا وقتی صدای شلیک گلوله می‌شنوند، تصوّر می‌کنند که آن‌ها دارند نمایش بازی می‌کنند و صدای شلیک گلوله‌ها را نیز ناشی از انفجار ترقه می‌پندارند، ولی وقتی چند نفری سوراخ می‌شوند، تردیدی نمی‌کنند که هیچ نمایش وهیچ  ترقه‌ای در کار نیست!

و شاید کلیدی‌ترین جای فیلم آن‌جایی باشد که یکی از این دو دانش‌آموز بالای سر مدیر یا ناظم مدرسه می‌ایستد و می‌گوید (نقل به مضمون): این دفعه اگر دانش‌آموزی آمد  با شما صحبت کند، نگویید دارد چرت و پرت یا شر و ور می‌گوید، خوب به حرف‌هایش گوش دهید. ولی این دفعه‌ای نمی‌ماند چون او تا می‌آید فرار کند، آبکش می‌شود!

  • فیل‌هایی که در هال خانه بودند!

فرزندانی که والدین‎شان نمی‌دانند چه می‌کنند و به چه فکر می‌کنند، همان فیل‌های داخل هال خانه هستند. دانش‌آموزان مدرسه‌ای که توسط کادر آموزشی مدرسه و بهتر بگویم نظام آموزشی کشورشان درک نمی‌شوند، همان فیل‌های داخل هال خانه هستند. سایت‌های فروش اسلحه در آمریکا که مثل آب خوردن اسلحه خرید و فروش می‌کنند، همان فیل‌های داخل هال هستند. این‌ها همه، چون دیده و درک نمی‌شوند و یا به عمد مورد کتمان قرار می‌گیرند، فیل‌های داخل هال خانه هستند. آیا شما هم در هالِ خانه‌تان فیل دارید؟!

  • ایران چند مشکل بدیهی دارد که مسئولان سعی در کتمان آن دارند و یا به عبارتی ایران، چند فیل در هال خانه دارد؟!

دسته بندی شده در: