• مقدمه:

همزمانی مطالعه‌ی چهار کتاب با موضوع «روانشناسی تاریک» و سر درآوردن از «ترفندهای فریب» و دو کتاب با موضوع «قوانین طبیعت بشر»، با دریافت چند ایمیل مشکوک، خیلی برای بنده جالب بود. [*اگر به فضل خدای عزیز زنده بمانم و توان داشته باشم، یادداشتی مفصل درباره‌ی این کتاب‌ها خواهم نوشت.]

  • سه ایمیل مشکوک دریافت کردم و سه پاسخ مشکوک ارسال کردم!

ایمیل اول، دارای تناقض‌هایی آشکار بود که می‌شد تردید کرد که این ایمیل مشکلی دارد. رقم سنگینی که هر کسی را وسوسه می‌کند.  متنی که سعی دارد جلب ترحم کند. عدم ارتباط آدرس ایمیل که به نام «donpetersonjohn» با نام ارسال‌کننده‌ی ایمیل «Mrs. Saransaba Masoud Saleh Hassan». تناقض بین اسم فرد، ایرلندی بودنش و ارتباطش با ساحل عاج! استفاده‌‌ی ناشیانه از نام خدا و پیامبر (ص) برای جلب اعتماد. با این وجود، بنده سعی کردم مانند باقی ایمیل‌هایی که معمولاً به طور روزانه دریافت می‌کنم، محترمانه و با احتیاط پیش بروم و دچار قضاوت زودهنگام نشوم. پاسخ ایمیل اول را محترمانه و به همراه طرح ابهاماتم ارسال کردم، ولی توقع نداشتم جوابی دریافت کنم. ولی…

در کمال تعجب، ایمیل دوم را یکی دو روز بعد از آن، دریافت کردم. در این ایمیل، نام آدرس و ارسال‌کننده‌ی ایمیل، یکسان شده بود! موارد دیگری شامل ارسال شماره تلفن که واقعاً با کُد کشور ساحل عاج بود! و ارسال چند عکس‌ باعث شد که شکّم بیشتر شود. در عکس اول که خیلی تابلو فتوشاپ شده بود، زن و مردی را دیدم. عکس مرد مرا به یاد یکی از چهره‌های مشهور هندی یا پاکستانی انداخت که نامش را به خاطر نمی‌آوردم. بیمارهای داخل دو عکس هم هیچ شباهتی به همدیگر و خانم‌های داخل عکس اول و آخر نداشتند! گفتم عکس‌ها را باید راستی‌آزمایی کنم تا مانند فالوورهای علی کریمی و سایر براندازها، گول هر عکسی را نخورم. چون سرم شلوغ است، به پسرم گفتم، عکس‌ها را بررسی کند و ببیند واقعی هستند یا خیر. این خانم در ایمیل اول گفت صبا صالح از ایرلند هستم ولی عکس‌ها نه شبیه به یک زن ایرلندی است و نه شبیه به یک زن ساحل عاجی! و البته موارد تردیدبرانگیر دیگری مانند استفاده‌ی زیاد از کلمه‌ی “خدا” هم در متن ایمیل وجود داشت. قبل از دریافت پاسخ از پسرم، جواب ایمیل دوم را با متنی که شامل تردیدهایم می‌شد، ارسال کردم. طوری که اگر طرف کلاهبردار است، دیگر بی‌خیالم شود و دست از سرم بردارد. البته باز هم محترمانه. امّا…

به طرز عجیب و غیرقابل باوری، ایمیل سوم را هم دریافت کردم. طرف در ایمیل سوم خیلی تلاش کرده بود با جملاتی شبیه به این که «همه‌چیز کار خدا است و تو نباید شکّ کنی!»، اطمینانم را جلب کند. خوشبختانه همزمان با دریافت ایمیل سوم، پسرم دو تا از عکس‌ها را راستی‌آزمایی کرد و نتیجه این شد که این دو عکس برای خانم مشهوری به نام «Lalla Salma» است (همان خانم جوان داخل دو عکس وسط، نه آن بیمارهای خوابیده در بستر!) و تاریخ بارگذاری عکس‌های هیچ ارتباطی با ادعاهای خانم ارسال‌کننده‌ی ایمیل نداشت. پس جواب ایمیل سوم را مبنی بر عدم صداقت ارسال‌کننده‌ی ایمیل، نوشتم و دیگر هیچ ایمیلی دریافت نکرد.

گمان خوشبینانه‌ام این است که چون در چندسال اخیر، کلّی یادداشت در صفحه‎‌ی ویرگولم نوشته‌ام که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم و با لحن‌ها و شیوه‌های مختلف به «سواد رسانه‌ای» مربوط می‌شده، یک نفر از کسانی که مرا می‌شناخته، قصد داشته است که بنده را مورد آزمایش قرار بدهد (می‌خواسته دست‌انداز را دست بیندازد!) و گمان بدبینانه‎‌ام این است که فردی، به دلیل بحث و جدل‌های این چند سال، قصد داشته به نحوی انتقام بگیرد و یا این‌که پای کلاهبرداری اینترنتی، فیشینگ و توطئه‌‌هایی دیگری در کار بوده است. خدا را شکر که هر چه بود، به خیر گذشت.

گفتم شاید اگر ایمیل‌هایی که رد و بدل کردیم را منتشر کنم، به درد ارتقای «سواد رسانه‌ای» چند نفر بخورد و یا این‌که بتواند جلوی چند تا کلاهبرداری اینترنتی را بگیرد.

  • پس این شما و این هم عین ایمیل‌هایی که دریافت و ارسال کردم:

  • ایمیل دریافتی اول:

  • نام ارسال‌کننده ایمیل:
Mrs. Saransaba Masoud Saleh Hassan
  • آدرس ایمیل ارسال‌کننده:
 donpetersonjohn@gmail.com
  • آدرس ایمیل دریافت‌کننده که خودم باشم:
mohsenijalal@yahoo.com
  • متن ایمیل اول:

عسلم علیکم

به نام خدا

سلام می کنم بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا اجازه دهید خودم را به شما معرفی کنم، من مسلمان هستم و نام من خانم صبا صالح از ایرلند است، با مرحوم مهندس ازدواج کرده ام. مسعود حسن که قبل از بازنشستگی در سال 2012 در شرکت نفت در ساحل عاج کار می کرد.

وی در سال 2017 پس از یک عمل جراحی عروق قلب درگذشت. ما سالها بدون بچه ازدواج کردیم. من اکنون بسیار بیمار هستم، پس از انجام معاینات پزشکی، دکترم به من گفت که به دلیل مشکل سرطان (سرطان اهرم و سکته مغزی) پنج ماه آینده دوام نمی‌آورم. زمانی که مرحوم شوهرم زنده بود مبلغ 11 میلیون و 600 هزار دلار را به یکی از مؤسسات مالی اینجا در پایتخت ابیجان برای نگهداری واریز کرد. در حال حاضر این پول هنوز در خزانه شرکت مالی است. با اطلاع از وضعیت خود تصمیم گرفتم این پول را به فردی، برادر یا خواهری بسپارم که از این پول به روشی که در اینجا دستور می دهم استفاده کند.

من می خواهم که شما از این پول مطابق میل مرحوم من استفاده کنید. من این تصمیم را گرفتم زیرا فرزندی ندارم که این پول را به ارث ببرد و نمی‌خواهم این پول در راه غیر خدایی مصرف شود.

به همین دلیل است که تصمیم می‌گیرم این پول را به شما تحویل دهم. من از مرگ نمی ترسم از این رو می دانم به کجا می روم. از شما می خواهم که به خاطر جراحی سرطان آینده من همیشه در نمازهای روزانه خود به یاد من باشید. لطفاً به من اطمینان دهید که همانطور که در اینجا گفته ام مطابق با آن عمل خواهید کرد. امیدوارم پاسخ فوری شما را دریافت کنم.

با توجه به وضعیت فعلی سلامتی، پزشک به من هشدار داد که از دریافت و یا تماس گرفتن خودداری کنم.

از شما می خواهم که 20 درصد از کل پول را برای استفاده شخصی خود بردارید، در حالی که 80 درصد پول به خانه خیریه ساخت یتیم خانه و تبلیغ بشارت پیامبر اکرم (ص) و تلاش برای مسجد الله و کمک کمتر می شود. ممتاز چون یتیم بزرگ شدم و می دانم که بعد از مرگ با خدای قدوس ترین و مهربان ترین خواهم بود. اگرچه من شما را نمی شناسم یا قبلاً با شما ملاقات کرده ام
اما خداوند شما را به خوبی می‌شناخت و من معتقدم که خداوند از طریق شما در انجام اراده‌اش کار خواهد کرد.

لطفاً به من اطمینان کامل دهید که شما فردی خداترسی هستید که وقتی این وجوه را به عنوان ذینفع من ادعا می کنید، هرگز من را ناامید نخواهید کرد.

خواهر شما در اسلام

خانم صبا صالح مسعود حسن.

درود خدای مهربان ما بر شما و خانواده باد؟

  • پاسخ بنده به ایمیل اول:

بسم الله الرحمن ا لرحیم
سلام و عرض ادب خانم صبا صالح
بسیار متاثر شدم از اتّفاقاتی که برای شما و همسر محترمتان افتاده است.
برای بنده چند سوال مطرح است که ممنون می شوم پاسخ بدهید:
شما از کجا بنده را می شناسید؟ آیا فرد خاصی بنده را به شما معرفی کرده است یا به صورت اتّفاقی یک ایمیل را برای چند هزار نفر ارسال کرده اید؟
آمدیم بنده این مسئولیت سخت را از پذیرفتم، شما چگونه می خواهید به بنده اطیمنان و اعتماد کنید که آن قدر خداترس هستم که این مسئولیت را به سرانجام برسانم؟
حال آمدیم شما به بنده اعتماد کردید و بنده نیز قول شرف و تعهد ایمانی و اخلاقی دادم که وصیت شما را به طور کامل اجرایی کنم، آن وقت شما چگونه می خواهید این پول را به من برسانید؟
ممنون می شوم اگر ابهام های بنده را برطرف کنید تا بنده خیالم راحت باشد که ایمیلی از یک فرد واقعی دریافت کرده ام و پای ربات های و کلاهبرداری های فضای مجازی در میان نیست.
روح همسر مرحومتان قرین رحمت بیکران الهی.
ان شاء الله خداوند عزیز به شما شفای عاجل عنایت کند.
در پناه خالق حق و حقیقت باشید.
یا حق.

  • ایمیل دریافتی دوم:

در این ایمیل بود که آدرس ایمیل از نام donpetersonjohn به نام خود ارسا‌ل‌کننده‌ی ایمیل یعنی mrsabasalehmasoud تغییر یافت و چهار عکس هم که مثلاً برای ارسال‌کننده‌ی ایمیل‌ها بود برایم ارسال شد.

  • نام ارسال‌کننده ایمیل:
Mrs. Saransaba Masoud Saleh Hassan
  • آدرس ایمیل ارسال‌کننده:
  • آدرس ایمیل دریافت‌کننده که خودم باشم:
mohsenijalal@yahoo.com

  • متن ایمیل دوم:

اسالم علیکم

برادر عزیزم در اسلام

سلام من به نام خداوند بخشنده بر شما و خانواده محترمتان

من امروز بعدازظهر ایمیل شما را دریافت کردم و بسیار خوشحالم که خداوند شما را آورده و انتخاب کرده است تا این پروژه را به افتخار خودش انجام دهید.

در وهله اول از شما می خواهم که شبهات را به طور کامل از ذهن خود دور کنید، زیرا خداوند متعال هرگز فرزندان خود را گمراه نمی کند و آنها را به اشتباه هدایت نمی کند.

خواهش میکنم میخواهم بفهمی که هر وقت خدای متعال بخواهد کارهایش را انجام دهد، دلیلش را نمی پرسد و حتی از کسی درخواست نمی کند، پس من معتقدم که تمام خواسته های اوست.
خداوندا که با او تماس گرفته می شود تا این عهدی را که به نام خدا برای خدمت به خدا بسته ام، برای جلال او انجام دهم.

  قبلاً به شما گفته بودم که از طریق امام و طبق دستور ایشان، بعد از اینکه برای توضیح به امام رفتم، یک شخص معتبر و صادق می خواهم که بتواند پروژه من را در خارج از کشور انجام دهد و ایشان به من دستور دادند که سه نفر را انتخاب کنم. اسامی را که انجام دادم و از من خواست که در روزه و نماز به او ملحق شوم که با یاری کامل امام روزه گرفتم و نماز خواندم و بعد از روز آخر اتفاق می افتد که نام تو به عنوان فرد شایسته پیروز شده است. در طول این پروژه از آن همانطور که می خواستم استفاده کنم.

حال، به این، من کیستم که به اراده و وحی خدا بر شما و این صندوق اعتراض کنم. به همین دلیل است که با این پول گرفتاری من را گرفتی و آن را به خاطر کار خدا و بشریت به تو می سپارند.

من به زبان فارسی می خوانم و می نویسم، به دلیل محدودیت پزشک برای پرهیز از تلفن در این مدت تا زمانی که عمل جراحی من تمام شود، امکان صحبت تلفنی با شما وجود ندارد، بنابراین بعد از عمل جراحی من با شما صحبت خواهیم کرد. تلفنی، اما در حال حاضر از خانه ام کمک می خواهم تا با شما صحبت کنم و او حرف شما را به من خواهد داد.

بله، تعداد زیادی مسلمان در اینجا وجود دارد، اما فکر می‌کنم شوهر فقید من به خیریه‌های محلی در این اطراف کمک مالی می‌کند، اما او تصمیم می‌گیرد این صندوق را از اینجا نشان دهد، زیرا اظهارات و توافقنامه‌ای با شرکت امنیتی داده است که در آن او به صراحت اعلام کرد که این صندوق باید برای این پروژه خیریه به خارج از کشور منتقل شود.

بنابراین دلیل اصلی اهدا نشدن این بودجه به خیریه های محلی اینجاست و حتی یک بطری آن برای من مشکل دارد.

و همچنین متوجه می شوم که اگر به وصیت او مبنی بر واگذاری این ملک عمل نکردم و اگر فردا اتفاقی بیفتد، مدیر شرکت امنیتی و شرکت این وجوه را برای خود تصاحب خواهند کرد و باعث تأسف من خواهد شد. و به روح شوهر مرحومم.

اکنون می توانید نام و نشانی کامل خود را برای من بفرستید تا من نامه مرام خود را به وزارت دادگستری و شرکت حراست بنویسم که شما را ذینفع اقوام بعدی این صندوق می کند تا اگر به اشتباه اتفاقی افتاد. من فردا، ادعای شما به شرکت امنیتی مشروعیت می یابد تا آنها طبق قانون، وجه را به دستور شما منتقل کنند.

به زودی منتظر خواهم بود که از شما بشنوم.
خالصانه
خواهر شما در
اسلام،
خانم صبا صالح مسعود حسن

  • چهار عکس را هم به همان ترتیبی که دریافت کردم می‌آورم تا هیچ‌چیزی از قلم نیفتد:

  • پاسخ بنده به ایمیل دوم:

سلام و درود خدا بر شما
خانم صبا صالح عزیز ببخشید که همچنان شما را در این وضعیت با سوال هایم اذیت می کنم. بدبینی بنده را ببخشید. خودتان می دانید که زمانه ای شده است که متاسفانه راحت نمی شود به هیچ کس اطمینان کرد. پس بنده یک چند سوال دیگر از شما می کنم تا اطمینان بیشتری نسبت به این اجرا پیدا کنم.
یک: شما فرمودید «طبق دستور امام رفتم و سه اسم انتخاب کردم که روزه گرفتم و به یاری امام بر آنها نماز خواندم و در آخرالزمان اتفاق می افتد که نام شما به عنوان فرد مناسب برای تحویل این پول پیروز شده است.» لطف کنید بفرمایید که از میان این همه اسم در دنیا، چگونه به این سه اسم رسیدید؟ و چگونه اسم بنده را جزو سه اسم آوردید؟  مورد دیگر این که از کجا می دانید پُشت این اسم، یک مسلمان وجود دارد و خدای نخواسته یک فرد بی ایمان و کافر به خدا و پیامبر (ص) وجود نداشته باشد؟
دو: بنده در خصوص ایمیل شما با یکی ازدوستان مشورت کردم و ایشان گفتند که چند سال پیش یک خانمی از کشور انگلیس ایمیلی مشابه با ایمیل شما را برای فردی فرستاده اند و محموله ای را ارسال کرده اند. وقتی محموله به کشور من رسیده است، به او گفته اند بر پول گمرک را بپرداز تا بتوانی کالا را تحویل بگیری. آن بنده خدا هم پول گمرک را پرداخت کرده بود ولی بعداً معلوم شده بود که این محموله اصلاً برای او نبوده است و کل ماجرا کلاهبرداری بوده است. حرفی که دوستم زد بنده را به تردید انداخت. هر چند بنده به خودم حق نمی دهم که به شما جسارت کنم. و اگر این داستان را مطرح کردم، محض این بود که بدانید برای چه این قدر نگران هستم و در صورت امکان بنده را از نگرانی در بیاورید.
سه: آیا شما به زبان فارسی مسلط هستی یا از طریق نرم افزار حرف هایتان را به فارسی ترجمه و ایمیل می کنید؟
چهار: اگر بنده به شما یک شماره تلفن بدهم، برای شما مقدور است که با بنده تماس بگیرید؟
پنج: چرا این پول را در ساحل عاج خرج نمی کنید؟ آیا آنجا از کشور من تیم ها و فقیرهای بیشتری ندارد؟
در صورتی که بنده اطمینان حاصل کنم که ایمیل ها شما و حرف هایی که می زنید صادقانه است، هر چند این مسئولیتی که شما می خواهید به گردن بنده بگذارید، مسئولیت بزرگی است. با کمال میل و در راه رضای خدا، تلاش خواهم کرد که این مسئولیت به نحو احسنت به انجام برسد. ان شاء الله تعالی.
در نهایت باز هم از شما معذرت می خواهم. به بنده حق بدهید که کمی تردید داشته باشم و برای اطمینان بیشتر تلاش کنم.
درود و رحمت بیکران خدا بر شما.
ان شاء الله همیشه در پناه خالق حق و حقیقت باشید.
یا حق.

  • متن ایمیل دریافتی سوم:

اسالم علیکم

برادر عزیزم در اسلام

سلام من به نام خداوند بخشنده بر شما و خانواده محترمتان

من امروز بعدازظهر ایمیل شما را دریافت کردم و بسیار خوشحالم که خداوند شما را آورده و انتخاب کرده است تا این پروژه را به افتخار خودش انجام دهید.

در وهله اول از شما می خواهم که شبهات را به طور کامل از ذهن خود دور کنید، زیرا خداوند متعال هرگز فرزندان خود را گمراه نمی کند و آنها را به اشتباه هدایت نمی کند.

خواهش میکنم میخواهم بفهمی که هر وقت خدای متعال بخواهد کارهایش را انجام دهد، دلیلش را نمی پرسد و حتی از کسی درخواست نمی کند، پس من معتقدم که تمام خواسته های اوست.
خداوندا که با او تماس گرفته می شود تا این عهدی را که به نام خدا برای خدمت به خدا بسته ام، برای جلال او انجام دهم.

  قبلاً به شما گفته بودم که از طریق امام و طبق دستور ایشان، بعد از اینکه برای توضیح به امام رفتم، یک شخص معتبر و صادق می خواهم که بتواند پروژه من را در خارج از کشور انجام دهد و ایشان به من دستور دادند که سه نفر را انتخاب کنم. اسامی را که انجام دادم و از من خواست که در روزه و نماز به او ملحق شوم که با یاری کامل امام روزه گرفتم و نماز خواندم و بعد از روز آخر اتفاق می افتد که نام تو به عنوان فرد شایسته پیروز شده است. در طول این پروژه از آن همانطور که می خواستم استفاده کنم.

حال، به این، من کیستم که به اراده و وحی خدا بر شما و این صندوق اعتراض کنم. به همین دلیل است که با این پول گرفتاری من را گرفتی و آن را به خاطر کار خدا و بشریت به تو می سپارند.

من به زبان فارسی می خوانم و می نویسم، به دلیل محدودیت پزشک برای پرهیز از تلفن در این مدت تا زمانی که عمل جراحی من تمام شود، امکان صحبت تلفنی با شما وجود ندارد، بنابراین بعد از عمل جراحی من با شما صحبت خواهیم کرد. تلفنی، اما در حال حاضر از خانه ام کمک می خواهم تا با شما صحبت کنم و او حرف شما را به من خواهد داد.

بله، تعداد زیادی مسلمان در اینجا وجود دارد، اما فکر می‌کنم شوهر فقید من به خیریه‌های محلی در این اطراف کمک مالی می‌کند، اما او تصمیم می‌گیرد این صندوق را از اینجا نشان دهد، زیرا اظهارات و توافقنامه‌ای با شرکت امنیتی داده است که در آن او به صراحت اعلام کرد که این صندوق باید برای این پروژه خیریه به خارج از کشور منتقل شود.

بنابراین دلیل اصلی اهدا نشدن این بودجه به خیریه های محلی اینجاست و حتی یک بطری آن برای من مشکل دارد.

و همچنین متوجه می شوم که اگر به وصیت او مبنی بر واگذاری این ملک عمل نکردم و اگر فردا اتفاقی بیفتد، مدیر شرکت امنیتی و شرکت این وجوه را برای خود تصاحب خواهند کرد و باعث تأسف من خواهد شد. و به روح شوهر مرحومم.

اکنون می توانید نام و نشانی کامل خود را برای من بفرستید تا من نامه مرام خود را به وزارت دادگستری و شرکت حراست بنویسم که شما را ذینفع اقوام بعدی این صندوق می کند تا اگر به اشتباه اتفاقی افتاد. من فردا، ادعای شما به شرکت امنیتی مشروعیت می یابد تا آنها طبق قانون، وجه را به دستور شما منتقل کنند.

به زودی منتظر خواهم بود که از شما بشنوم.
خالصانه
خواهر شما در
اسلام،
خانم صبا صالح مسعود حسن

  • پاسخ بنده به ایمیل سوم:

سلام و عرض ادب
خانم صبا صالح بنده چگونه به این ماجرایی که شما برایم تعریف کردید اطمینان کنم؟ آیا یکی از ویژگی های اصلی مسلمانان واقعی، صداقت و راستی نیست؟
بنده دو مورد از عکس هایی که برایم ارسال کرده بودید را راستی آزمایی کردم و متاسفانه معلوم شد که این عکس ها با ادعاهای شما همخوانی ندارند.

یکی از عکس هایی که شما برایم ارسال کردید مربوط به خانم Lalla Salma و برای سال 2010 است:

و عکس دیگری که شما برایم ارسال کردید باز هم مربوط به خانم Lalla Salma و برای سال 2016 است:

  • برداشت شما از این ماجرا چیست؟

در صورت تمایل برایم بنویسید که برداشت شما از این ماجرا چیست؟ شما به چه نکته‌های نهفته‌ای در این ایمیل‌ها پی بُردید؟ بدون تردید از نظرهای شما چیزهایی خواهم آموخت که پیش از این نمی‌دانستم. متشکرم.

  • حُسن ختام: به نقل از کتاب «امنیت سایبری» نوشته‌ی «سید علی موسوی»

در حال حاضر یک جنگ وجود دارد. هر روز صدها میلیون تلاش برای دستیابی به دسترسی غیر مجاز به دستگاه‌های دیجیتال و حساب‌ها انجام می‌شود. یکی از این حوادث برجسته، هک شدن ایمیل‌هایی است که بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ موثر بودند.

برخی از حملات سایبری فرصت‌طلبانه هستند و برخی از آنها انگیزه‌های سیاسی یا مالی را در سازمان‌ها دنبال می‌کنند.

افزایش تعداد تلاش‌ها و هزینه عواقب آن هر دو از علل نگرانی سازمان‌هاست و یک عامل انگیزشی قوی در پیشرفت امنیت سایبر و دفاع سایبری است.

همانند سایر جنگ‌ها، استراتژیست‎ها باید دشمن خود را بشناسند. چه سازمان‌ها و افرادی قصد هدف قرار دادن سیستم‌های دیجیتال را دارند؟ اهدافشان چیست، چقدر پیچیده هستند و چگونه کار می‌کنند؟

مهاجمان سایبری (که بعضی اوقات بازیگران تهدید نیز نامیده می‌شوند) به طور عمده به ۸ گروه تقسیم می‌شوند:

۱. دولتهای محلی

۲. گروه های تروریستی

۳. گروه های جنائی سازمان یافته

۴. جوامع هکتویسم (هکتویسم)

۵. هکرهای حرفه ای ماهر

۶. کارکنان ناراضی یا فرصت طلب

۷. هکرها و روزنامه نگاران آماتور

۸. سایر

تهدیدات برای هر سازمان متفاوت است. بر اساس آنچه که شما و یا سازمان شما انجام می دهید، شما می توانید تبدیل به یک هدف جذاب برای یک یا چند گروه از گروه های بالا شوید.

هکتیویسم – ادغام هکرها و اکتیویسم. عمل تلاش برای دسترسی های غیر مجاز به هر دستگاه یا سیستم دیجیتال با کاربری های اجتماعی یا سیاسی را گویند. معمولا از دسترسی غیر مجاز به منظور تخریب، اختلال و / یا تبلیغات استفاده می‌کنند. افرادی که این اعمال را انجام می‌دهند hacktivists نامیده می‌شود. هکتیویست – ادغام کلمات هکر و فعالیت. به توصیف هر فرد دخیل در هکتیویسم می‌پردازد.

چشم‌انداز تهدید (threatscape)- یک اصطلاح حاصل از ادغام عبارت تهدید و چشم انداز می‌باشد. اصطلاح کلی برای توصیف، روش های مورد انتظار (بردارها) و انواع مهاجمان سایبری که امکان حمله به یک سازمان یا یک شخص را داشته باشند. اندازه، مقیاس و مشخصات عمومی حضور دیجیتال شما نیز یک عامل کلیدی در تعیین اینکه چه کسی و در چه زمانی به شما حمله می‌کند، است.

دسته بندی شده در: