• چرا زونای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی؟

چندوقت پیش هنگامی که داشتم درباره‌ی بیماری «کُزاز» مطالعه می‌کردم، شباهت عجیبی بین آن خنده‌ی جوکروار ناشی از این بیماری و سبک و روش خنده‌هایی که گاهی بر معضلاتمان می‌کنیم، دیدم. و برای همین یادداشت «کُزاز فرهنگی» را نوشتم.

  • امّا چگونه رسیدم به به بیماری زونا؟

من اولین‌بار به واسطه‌ی ابتلای پدربزرگم به این بیماری، با آن آشنا شدم. زونا نیمی از صورتش را گرفته بود. همین که چشمم به او افتاد فکر کردم یک نفر با بیل کوبانده توی صورتش. این‌قدراوضاعش خراب بود. او را تنهایی کول کردم و با خودرو از روستا به شهر آوردم. بعد از عوض کردن چند پزشک، مشخص شد که به بیماری زونا مبتلا شده است. او را در بیمارستان بستری کردند و با تزریق آنتی‌بیوتیک‌های شدید از پیشروی عفونت جلوگیری کردند. پزشک گفت اگر یک روز دیرتر آورده بودیدش، دیگر کاری از دست کسی بر نمی‌آمد. پدربزرگم حتی پس از درمان نیز تا ده پانزده سال بعد از آن که زنده بود، از درد صورت که ناشی از بیماری زونا بود، رنج می‌بُرد. باردیگر یکی از همکاران به این بیماری دچار شد. بیماری زونا به ستون فقرات او زده بود. طوری که با این‌که یک جوان سی‌ساله بود مدتی در خانه خوابید و تحت درمان قرار گرفت تا توانست دوباره به زندگی عادی برگردد. طبق عادت وقتی نام یک بیماری را می‌شنوم باید بروم چند ساعتی روی آن تحقیق و تفحص کنم. پس در مورد این بیماری هم تا جایی که امکان داشت مطالعه کردم تا بلکه ریشه‌ی آن را بیابم.

  • ربط این بیماری، به مشکلات اقتصادی، سیاستی، فرهنگی و اجتماعی کشور ما چیست؟

ارتباط عجیب بیماری «زونا»، با مشکلات و معضلات بزرگ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور، در این است که این بیماری نیز در ابتدا از یک بیماری کوچک‌تر به نام «آبله مرغان» که کم و بیش همه از آن مطلع هستند؛ شروع می‌شود و به راحتی نیز درمان است. امّا این درمان راحت، گویا فقط در ظاهر اتّفاق می‌افتد و ویروس بیماری، هنوز در بدن جا خوش کرده است و منتظر است تا بار دیگر به صورت عمیق‌تر و با وسعت درد بیشتری فعّال شده و دوباره برگردد.

با نگاهی به مشکلات بزرگ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به راحتی در می‌یابیم که این، مشکلات در بدو شروع، هرگز به این بزرگی نبوده‌اند. آن اول که ظهور و بروز پیدا کرده‌اند، به دلیل «شُل‌کاری»، به جای این‌که دنبال یک راه حل درست و درمان و طولانی مدّت برای آن‌ها باشیم، به یک نسخه‌ی ساده و یک درمان زودهنگام موقت دلخوش کرده‌ایم. به این دلیل که پیش خودمان گفته‌ایم بگذار این مشکل در دوره‌ی مسئولیت ما یک جوری فیصله پیدا کند، بعدش هر کسی که به مسئولیت رسید یک فکری به حال آن بکند و آن مشکل هر روز بزرگتر و بزرگتر شده است.

رفتار ویروس بیماری «زونا» نیز همین‌گونه است. پس از درمان آبله مرغان و رفع موقت بحران، یک جایی پنهان می‌شود و به علت یک عامل تحریکی یا نقص سیستم ایمنی، دوباره فعال شود. شباهت عجیب دیگر این ویروس به مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور ما در این است که این مشکلات هم زمانی که کوچکتر بوده‌اند، با یک نسخه‌ی موقت و به ظاهر رفع شده‌اند؛ ولی در اصل هنوز وجود داشته‌اند و تنها با همّت مسئولانی که متولّی رفع آن مشکلات بوده‌اند، پنهان شده‌ بوده‌اند. امّا این پنهان کردن، تاریخ انقضا دارد. و تاریخ انقضای آن‌ها، همچون همان ویروس «زونا»، با یک عامل تحریکی و یا نقص سیستم ایمنی، فرا می‌رسد.

زونای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، همان مشکلاتی هستند که زمانی در حد یک «آبله مرغان» ساده بوده‌اند ولی چون به طور کامل درمان نشده‌اند، عاقبتشان به «زونا» ختم شده است. همان کارهای به جامانده‌ای هستند که به جاهای سخت و خطرناکشان رسیده‌‎اند. خوشبختانه بیماری «زونا» نیز مانند خیلی از بیماری‌های دیگر قابل درمان است. و شوربختانه در مواردی هم بوده است که به دلیل تشخیص و درمان دیرهنگام، این بیماری به مرگ بیمار ختم شده‎ است.

باید قبل از این که دیر شود و پیش از آن که نوشداروی بعد از مرگ سهراب دیگری، در تاریخمان ثبت شود، باید زوناهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را واکسینه و درمان کرد. مشکل دیگری که از این مشکلات و از این بیماری، بزرگتر و مهلک‌تر است. مشکل کتمان و عدم پذیرش این بیماری، از سوی کسانی که باید آن را بپذیرند، است. کیست که نداند: «اگر بیمار نخواهد زیر بار بیماری خطرناکش و درمان آن برود، عاقبتش چیست؟»

در ادامه درباره‌‎ی بیماری زونا، علائم و نحوه‌ی پیشگیری و درمان آن می‌نویسم. حداقل فایده‎ی خواندن این موارد، برای شما این است که حواستان به بروز احتمالی این بیماری در جسم خودتان و اطرافیانتان جمع می‌شود. امّا پس از خواندن دقیق مواد مذکور، متوجه شباهت‎های عجیب و غریب دیگری بین این بیماری و مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که این روزها گریبانگیر کشورمان هستند، خواهید شد.

  • زونا چیست؟

  • ویروس نهفته‌ای که دوباره فعّال می‌شود:
زونا یک بیماری ویروسی است که عامل مولد آن ویروس واریسلا زوستر (عامل آبله مرغان) است. نظریه‌ی رایج برای این بیماری به این صورت است که پس از ابتلا و بهبودی آبله‌مرغان این ویروس به صورت نهفته در سلول‌های عصبی واقع در گانگلیون خلفی نخاع باقی می‌ماند. تا زمانی که به علت یک عامل تحریکی یا نقص سیستم ایمنی دوباره فعال شود. در این حالت بیماری موضعی دردناکی ایجاد می‌شود که زونا نام دارد.

  • نشانه‌های زونا:
نشانه‌های زونا تاول‌های منطقه‌ای یا کوچکی هستند که جنب یکدیگر در منطقه یک عصب محیطی و در امتداد مسیر آن پدید می‌آید و با درد خنجری و سوزش همراه است. این تاول‌ها بیشتر در پوست سینه و پشت بروز می‌کند و همانند آبله‌مرغان بسیار مُسری هستند.

  • چه کسانی زونا می‌گیرند؟

بیماری زونا در افرادی بروز می‌کند که در گذشته به بیماری آبله مرغان مبتلا شده باشند. در واقع خطر ابتلاء به زونا در افرادی که آبله مرغان گرفته اند، بیشتر است.

  • این افراد:
    -سن ۵۰ سال یا بیشتر دارند.
    -بیماری یا آسیب دیدگی خاصی دارند.
    -تحت شرایط استرس شدید هستند.
    -از ضعف سیستم ایمنی رنج می‌برند.

 

  • چگونه می‌توان از زونا پیشگیری کرد؟

بيماري زونا بيشترين ميزان شيوع را در بين بزرگسالان دارد. يک واکسن براي افراد بالاتر از ۵۰ سال عرضه شده است که ميتواند از بروز زونا جلوگيري کند. متخصصين پوست استفاده از اين واکسن را براي همه افراد ۵۰ ساله و مسنتر توصيه می‌کنند. واکسن زونا برای ایجاد ایمنی به منظور مقابله با بیماری آبله مرغان و زونا تجویز می‌شود. این واکسن یک ویروس زنده نبوده و از بخشی از ویروس ساخته شده است. واکسن زونا حاوی قسمت‌های شکسته شده ویروس است که به بدن اجازه می‌دهد تا در برابر ویروس مقاوم باشد. هنگامی که بدن با ویروس واقعی روبه‌رو می‌شود، پاسخی برای جلوگیری از عفونت نشان می‌دهد. این واکسن همچنین حاوی مولکول‌هایی است که پاسخ ایمنی بدن را قوی‌تر و طولانی‌تر می‌کند.

محققان دریافتند دریافت واکسن زونا موجب کاهش ریسک سکته تا حدود 16 درصد، کاهش ریسک سکته ایسکمیک (ناشی از لختگی خون) تا 18 درصد و کاهش ریسک سکته هموروئید (ناشی از خونریزی) تا حدود 12 درصد می‌شود. علت افزایش ریسک سکته بعد از ابتلا به عفونت زونا به دلیل بروز التهاب ناشی از ویروس است.

  • آیا زونا خطرناک است؟

زونا معمولاً برای افراد سالم خطرناک و یک عامل تهدیدکننده زندگی نیست، اگرچه می‌تواند در طول حمله باعث مشکلاتی خطرناک و شدید شود. به دلیل خطر آسیب به چشم هر فردی که نشانه‌های زونا را در نیمه بالایی صورت خود می‌بیند، مهم نیست که چقدر خفیف است، باید فوراً به پزشک مراجعه کند. واکسن‌ها می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به زونا کمک کنند. درمان زودهنگام این بیماری نیز ممکن است عفونت زونا را کوتاه کرده و احتمال عوارض را کاهش دهد. زونا به ندرت می‌تواند منجر به ذات‌الریه، مشکلات شنوایی، کوری، التهاب مغز (آنسفالیت) یا مرگ شود.

  • حُسن ختام: به نقل از کتاب «هنر رهبری» نوشته‌ی «رامش ک. آرورا»

تغییر قانون طبیعت است و درواقع تنها وجه ثابت در زندگی انسان تغییر است. رهبر مؤثر همیشه به دنبال ایجاد تغییر در حیطهٔ ساختارها، فرایندها، الگوهای رفتاری، اولویت‌ها و جهت‌های آینده در سازمانش است. برای موفق ماندن و دوام، رهبر باید به‌صورت خلاق نوآوری‌ها و تغییرات را معرفی کند. همان‌طور که در کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» شخصیت ملکهٔ قرمز می‌گوید:

«برای این که در جایگاهی که هستیم باقی بمانیم، باید حرکت کنیم.» آن‌هایی که حرکت نمی‌کنند، محکوم به نابودی‌اند. مسئولیت مهم رهبر مؤثر فقط این نیست که آغازگر تغییر باشد. بلکه باید به تیمش انگیزهٔ شرکت در تغییرات بزرگ‌تر سازمان را بدهد. تمام سازمان‌ها به رهبری تغییرپذیر نیاز دارند که به تغییر اعتقاد داشته باشد، تغییر را معرفی کند و تغییرات را ادامه دهد و تضمین کند تغییر خلاقانه و پایدار است.

همه تغییرات مفید نیستند. بلکه رهبر کسی است که توانایی تشخیص منفی و مثبت را دارد و روی جوانبی از تغییرات تمرکز می‌کند که برای سازمان مفیدند.

دسته بندی شده در: