• ابتدا بیایید ببینیم آچارکشی یعنی چه؟

  • سلسله مراحل کشف سندروم شُل‌کاری!

معضلی که باعث شد به کشف این سندروم نائل آیم، پیچ و مهره‌ها و واشرها و فنرهای فراوانی بودند که موقع پیاده‌روی در کف کوچه‌ها و خیابان‌ها پیدا کرده‌ام. شاید باورش برایتان سخت باشد ولی من اکنون چند کیلو پیچ و مهره دارم که همه را موقع قدم‌زدن پیدا کرده‌ام. از پیچ‌ها و مهره‌های سالم خیلی بزرگ تا پیچ‌ها و مهره‌های ظریف و کوچک. کمتر پیچ و مهره‌ای پیدا کرده‌ام که دچار شکستگی، ساییدگی و یا زدگی باشد. فقط خدا می‌داند که این پیچ و مهره‌ها برای خودرو و یا موتور چه بینواهایی هستند. هر بار که یکی از آن‌ها را برمی‌دارم به این فکر می‌کنم که این پیچ و مهره و… برای کجای کدام خودرو یا موتور بوده است؟ نکند نبودن همین پیچ و مهره و… به تصادف و از بین رفتن سرنشینان وسایل نقلیه‌ای منجر شود که آن‌ پیچ و مهره‌ها از آن‌ها جدا شده است؟

  • مشکل کجاست؟

تعمیرکارها ناشی هستند؟ آن‌ها پیچ و مهره‌ها را درست سفت نمی‌کنند و یا راننده‌ها، سرویس‌های دوره‌ای وسیله‌ی نقلیه‌شان را سر موعد انجام نمی‌دهند؟ چقدر از این مشکل می‌تواند مربوط به سالم نبودن آسفالت کوچه و خیابان‌ها و یا دست‌اندازهای غیراستاندارد در کف خیابان‌ها است؟ چقدر از این مشکل به این برمی‌گردد که ما به علّت گرانی خودرو مجبوریم یک خودروی بی‌کیفیت و غیراستاندارد را چند برابر عمر استانداردش(!) استفاده کنیم؟ چقدر از مشکل به این برمی‌گردد که قطعاتی که خودمان داریم تولید می‌کنیم، کیفیت درخوری ندارند؟

  • شما می‌دانید؟

فکر می‌کنم کمتر راننده‌ی هموطنی حتی بداند که قبل از رفتن به یک سفر طولانی باید ابتدا خودرواش را به تعمیرگاه ببرد و آچارکشی کند. حتی وقتی خودرویی صفرکیلومتر می‌خریم به ما می‌گویند که خودرو را بعد از پنج شش هزار کیلومتر کارکرد یا بعد از گذشت پنج شش ماه برای آچارکشی به نمایندگی ببریم، دیگر چه برسد به خودرویی که چند ده یا چند صد هزار کیلومتر را در کوچه‌ها و خیابان‌های پر چاله و چوله شهر پیموده و زهوارش در رفته است.

  • شما چه؟ شما هم با پیچ و مهره‌های ولوشده مواجه شده‌اید؟

شما نیز اگر جزو کسانی نباشید که تا سر کوچه و یا برای پیمودن چند متر، از وسیله‌ی نقلیه استفاده می‌کنند، حتماً با پیچ و مهره‌های ولوشده در کف کوچه و خیابان مواجه شده‌اید. همیشه برایم سوال بوده است که میزان ارتباط پیچ و مهره‌های جدا شده از وسائل نقلیه چقدر می‌تواند به پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی داخل و یا به ضعف و مشکل در فرایند تولید آن‌ها مرتبط باشد؟ این پیچ و مهره‌ها و… بیشتر از خودروهای وسائل نقلیه‌ی داخلی جدا شده‌اند یا وسائل نقلیه‌ی خارجی؟ و این سوال مطرح است که عابرانی که در کوچه و خیابان‌های کشورهای دیگر قدم می‌زنند نیز با صحنه‌های این چنینی مواجه می‌شوند؟ آن‌ها هم کلّی پیچ و مهره و… کف کوچه و خیابان‌هایشان پیدا می‌کنند؟

  • سندروم شُل‌کاری!

بیایید قبول کنیم که همین پیچ و مهره‌ها، واشرها و فنرهای به ظاهر کوچکِ افتاده در کف کوچه و خیابان‌ها نشان می‌دهد که ما به سندروم ناشناخته‌ی دیگری به نام سندروم شُل‌کاری مبتلا هستیم. شُل‌کاری در تولید خودروهای با کیفیتی که جان سرنشینانش به آن‌ها وابسته است. شُل‌کاری در ساخت خیابان‌های استاندارد و بدون چاله و چوله. شُل‌کاری در سرویس دوره‌ای وسائل نقلیه‌. شُل‌کاری در تعمیر خوردوهایی که به دست مکانیک‌ها سپرده می‌شوند. شُل‌کاری در هزار و یک موضوع کوچک و بزرگ فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… دیگر که یا صدایش درآمده است و یا دیر یا زود در خواهد آمد!

  • شُل‌کردن خوب است ولی نه در همه‌جا!

شُل‌کردن شاید در جاهای محدود بتواند برای سلامتی خودمان و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، مفید باشد. ولی در ۹۹درصد مواقع اگر موضوعی را شُل بگیریم، دیر یا زود، از همان موضوع، ضربه‌ای سفت و شکننده خواهیم خورد. فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ!

سندروم‌های ناشناخته! (قسمت پنجم: سندروم لایِگی)

  • پیشنهاد
در صورت تمایل به صفحه‌‎ام در سایت ویرگول نیز سر بزنید. در آنجا یادداشت‌های زیادی در انتظار نگاه‌ها و نقدهای تاثیرگذار شما هستند.

  • حُسن ختام: چند تصویر از ویراست‌هایی که در صفحه‌ی ویراستی‌ام منتشر کرده‌ام:

دسته بندی شده در: