• قبل از خواندن این یادداشت دو متن زیر را که پیش از این در صفحه‌‎ام در سایت ویرگول منتشر کرده‌ام را بخوانید تا ببینید که چه خاکی دارد بر سر بشر که ما نیز جزیی از آن هستیم، ریخته می‌شود و حالی‌اش نیست:

بنگاه اجاره‌ی سگ “مستر کوف”! (شاید طنز!)

گربه‌ای که قدرت تکلم داشت و می‌توانست بگوید کوچولوی قشنگم!

  • زیر گنبد دودآلود! یکی بود، یکی نبود، غیر از خدا، یک عالمه آدم زپرتی دیگر هم بودند که از خود خدا، بیشتر ادعای خدایی می‌کردند!

یکی هم بود که اسمش دکتر جیمز بود. دکتر جیمز به غدد مقعدی سگ‌ها خیلی علاقه داشت. برای همین کلّی درس خواند و درس خواند تا این‌که بتواند تا روزی که زنده است، به غدد مقعدی سگ‌ها، دسترسی کافی داشته باشد.

دکتر جیمز این‌قدر روی غدد مقعدی سگ‌ها تحقیق کرد که برای خودش شد یک پا متخصص غدد مقعدی سگ. برای همین هر کس که احساس می‌کرد سگش نمی‌تواند به راحتی بریند، سریع سراغ دکتر جیمز را می‌گرفت. دکتر جیمز هم که می‌دید سگ‌ها جای زن و بچه و فرزند و فامیل را برای خیلی‌ها گرفته‌اند، غدد مقعدی سگ‌ها را بهانه‌ای قرار داده بود برای چاپیدن مردم. او چند وبینار آموزشی هم در مورد این‌که چگونه سگمان را ناز و ملوس کنیم؟ چگونه برای سگ پیت بولمان لالایی بخوانیم تا خوابش ببرد؟ چگونه با گاز سگ‌ هارمان کنار بیاییم؟ پس از ریدن و شاشیدن سگ‌ها در میان ااتاق پذیرایی، چگونه به آن‌ها عشق بورزیم؟ چگونه…؟ چگونه… ؟ و مخصوصاً یکی از آموزش‌های وی که خیلی مورد توجه مردم سگ‌دوست جهان قرار گرفت، نحوه‌ی تخلیه‌ی کیسه‌ی مقعدی سگ‌ها بود.

مردم سگ‌دوستی که به طرز خالی‌کردنِ کیسه‌های زباله‌شان این‌قدر اهمیت نمی‌دادند که به خالی کردن کیسه‌های مقعدی سگ‌هایشان، شیفته‌ی این فیلم آموزشی شدند. دکتر جیمز که می‌دانست در خیلی از خانه‌ها سگ‌ها جای کودکان را گرفته اند و دیگر کمتر کسی کودکی دارد که گونه‌های او را ناز کند، موقع آموزش خالی کردن کیسه‌ی مقعدی سگ‌ها، آن‌ها را به گونه‌های کودکان تشبیه می‌کرد و گفت: «تصوّر کنید گونه‌های یک کودک را به آرامی به سمت هم فشار می‌دهید!» برخی پس دیدن این فیلم با خودشان گفتند: «این مرتیکه چگونه به خودش اجازه می‌دهد که کیسه‌های مقعدی یک سگ ناز را به گونه‌های کثیف کودک یک انسان تشبیه کند؟»

برخی پس دیدن این فیلم به انجمن حمایت از حقوق حیوانات شکایت کردند و گفتند: «این مرتیکه‎ی جیمز چگونه به خودش اجازه می‌دهد که کیسه‌های مقعدی یک سگ ناز را به گونه‌های کثیف کودک یک انسان الدنگ تشبیه کند؟» دکتر جیمز بلافاصله با صدور یک نامه‌ی سرگشاده از این‌که احساسات مردم سگ‌دوست جهان را جریحه‌دار کرده است، عذرخواهی کرد و گفت که حق با آن‌ها است و من دیگر همچون شکری نخواهم خورد! و این‌گونه ماجرا فیصله پیدا کرد!

پس از این مرحله سگ شروع کرد به کثافت‌کاری ولی دکتر جیمز که می‌داند ریدن سگ برای تمام سگ‌دوستان جهان نعمت بزرگی است. پس از این‌که موفق به ریداندن سگ آن هم با ملایمت مادرانه و یا پدرانه شد، گفت که این دقیقاً همان چیزی بود که می‌خواستیم.

  • واعجبا!

آن‌قدر که در شبکه‌های مجازی داخلی و خارجی، منابع برای آموزش و پرورش، بهداشت، سلامت و نگهداری سگ‌ها یافت می‌شود، منابع کافی برای آموزش و پروش، بهداشت، سلامت و نگهداری فرزندان آدمیزاد یافت نمی‌شود و برخی از دانشمندان دانشگاه ماساچوست بر این عقیده هستند که این علائم نشان می‌دهد که سگ‌ها دارند جای آدم‌ها را می‌گیرند و پاره‌ای از دانشمندان دانشگاه هاروارد بر این عقیده هستند که دانشمندان دانشگاه ماساچوست حرف مفت زده‌اند و این علائم نشان می‌دهد که آدم‌ها دارند جای سگ‌ها را می‌گیرند. و انجمن حمایت از حقوق حیوانات گفته است گذشت آن موقعی که ما باید مراقب می‌بودیم تا سگی انسانی را گاز نگیرد، از این پس ما باید چهارچشمی مراقب باشیم تا مبادا یک انسان سگی را گاز بگیرد!

  • وااسفا!

خارجی‌ها و غربی‌ها چیزهای خوبی هم برای یادگیری و وام‌گیری در فرهنگشان دارند. مثل سختکوشی، کار و تلاش برای دستیابی به قلّه‌های علم و تکنولوژی. ولی من نمی‌دانم چرا ما برای تقلید، سطحی‌ترین، مبتذل‌ترین بخش از فرهنگ آن‌ها را انتخاب می‌کنیم. آن هم بدون این‌که هیچ وقعی به قوانین مخصوص به آن بخش از فرهنگشان بدهیم. بله! آن‌ها سگ نگه می‌دارند ولی این نگهداری سگ چارچوب و قوانین و مقررات سختی دارد که هر کسی زیر بارش نمی‌رود. ولی در اینجا دست هر کس و ناکسی یک سگ می‌بینیم. سگی که هر کاری عشقش بکشد انجام می‌دهد و کسی هم نباید به آن سگ و صاحبش بگوید که بالای چشم‌هایشان ابرو است!

اگر سگ طرف به پایچه‎ی شلوار ما بشاشد، ما باید عذراخواهی کنیم که مانع شاشیدن راحتِ سگ طرف شده‌ایم! و وقتی به همین‌ها که سگ نگه می‌دارند و برای آن میلیونی هزینه می‌کنند، می‌گویی چرا فرزند نمی‌آورید؟ فریاد می‌زنند که توی این گرانی و این وضعیت گرانی بچه بیاوریم که چه بشود؟ که بدبختش کنیم؟ خدایا از این حجم تناقض سر به کدام کوه و بیابان بگذاریم؟!

  • فیلم مربوط به دکتر جیمز و آموزش تصویر تخلیه‌ی کیسه‎ی مقعدی سگ که تصاویر بالا از آن استخراج شده بود:

حُسن ختام: این دوربین مخفی را ببیند تا متوجه شوید که نگهداری سگ در کشورهای دیگر تابع قوانینی است:

دسته بندی شده در: