به فیلم‌هایی که به‌گونه‌ای با طبیعت مرتبط هستند یک جور دیگری علاقه دارم. فیلم “درسو اوزالا” ساخته‌ی “آکیرا کوروساوا” هم یکی از این فیلم‌ها است. عاشق شخصیت “درسو اوزالا” هستم. شنیدن صدای این شخصیت با دوبله‌ی فوق حرفه‌ای زنده‌یاد “منوچهر اسماعیلی” یکی از آن چیزهایی است که همیشه حالم را خوب می‌کند. صدایی که هرگز نمی‌توانم فراموش کنم. متاسفانه در دوبله‌های جدید وقتی از لهجه استفاده می‌کنند، خواسته یا ناخواسته بیشتر درصدد تخریب آن لهجه و قومی که از آن لهجه استفاده می‌کند، برمی‌آیند. ولی زنده‌یاد اسماعیلی آن‌قدر خلاقانه به این شخصیت لهجه داده است که بی‌نهایت تحسین‌برانگیز است. ایشان لهجه‌ را طوری روی حرکات و سکنات شخصیت “درسو اوزالا” ادا می‌کند که مخاطب تصوّر و حتی باور می‌کند که این پیرمرد ژاپنی محبوب، اصلاً نمی‌توانسته جور دیگری صحبت کرده باشد!

  • دو سکانس از این فیلم که به نظرم برترین سکانس‌های این فیلم هستند را از علی (پسرم و یار و یاورم در این کارها که درود و خیر و برکت خدا بر او باد) درخواست کردم تا جدا کند و در صفحه‌ی آپاراتم قرار دهد.

  • سکانسی که در آن “درسو اوزالا” با دوبله‌ی زیبا، دلنشین و به‌یادماندنی زنده‌یاد “منوچهر اسماعیلی” از زنده بودن آتش، آب و باد، برای نیروهای روسی می‌گوید و مورد استهزای آن‌ها قرار می‌گیرد را ببینید:

  • سکانس زیبای دیگر که کمی طولانی‌تر است (پنج دقیقه و بیست‌و‌نه‌ثانیه) و مربوط به جایی است که “درسو اوزالا” به اصرار “فرمانده‌ی روسی” به شهر و به خانه‌ی او می‌رود، ولی به‌دلیل اُنس به زندگی آزاد و رها در طبیعت نمی‌تواند با محیط خانه و قوانین شهر سازگار شود. تا‌جایی‌که وقتی می‌رود تا از جنگل برای همسر فرمانده هیزم بیاورد، توسط پلیس جلب می‌شود! این سکانس را به دلیل سنگین نشدن سایت، نمی‌آورم ولی شما حتماً از اینجا ببینید و درباره‌اش فکر کنید.

  • القصه:

بیایید بیشتر قدر طبیعت را بدانیم و کاری نکنیم که زمین، آب، باد، رود و هر کدام از مظاهر دیگر طبیعت عصبانی شوند که اگر عصبانی شوند، به قول “درسو اوزالا” می‌موریم!

آبی دریا قدغن شوق تماشا قدغن
عشق دو ماهی قدغن با هم و تنها قدغن
برای عشق تازه اجازه بی اجازه
برای عشق تازه اجازه بی اجازه
♪♪♪
پچ پچ و نجوا قدغن رقص سایه ها قدغن
کشف بوسه ی بی هوا به وقت رویا قدغن
برای خواب تازه اجازه بی اجازه
در این غربت خانگی بگو هرچی باید بگی
غزل بگو به سادگی بگو زنده باد زندگی
بگو زنده باد زندگی
برای شعر تازه اجازه بی اجازه
برای شعر تازه اجازه بی اجازه
♪♪♪
از تو نوشتن قدغن گلایه کردن قدغن
عطر خوش زن قدغن تو قدغن من قدغن
برای روز تازه اجازه بی اجازه
آبی دریا قدغن شوق تماشا قدغن
عشق دو ماهی قدغن با هم و تنها قدغن
برای عشق تازه اجازه بی اجازه
برای عشق تازه اجازه بی اجازه

دسته بندی شده در: