تعداد دنبال‌کننده یا تعداد شرکا در راست و دروغ؟!

من و شما هیچ دنبال‌کننده‌ای نداریم. این تعدادی که در صفحه‌های مجازی، ما را دنبال می‌کنند، دنبال‌کنندگان ما نیستند. شرکای ما در گرداندن صفحه‌هایمان هستند. شرکای فکری و حسی ما. شرکای سخنان راست و یا دروغی که منتشر می‌کنیم. شرکای سخنان و نقل‌قول‌های ما که معمولاً بوی خدمت و یا بوی خیانت می‌دهند. و این می‌تواند، برای ما و تک‌تک شرکایمان، حسابی ترسناک باشد. البته اگر بدانیم.

ان شاء الله خدای عزیز به ما و شرکای صفحه‌های مجازی‌مان توفیق دهد که در راه نیک با هم مشارکت و همکاری کنیم، نه در راه گناه و ظلم:

وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ: و (همواره) در راه نیکى و پرهیزگارى با هم تعاون کنید و (هرگز) در راه گناه و تعدى همکارى ننمائید و از خدا بپرهیزید که مجازاتش شدید است.

  • حُسن ختام: به نقل از کتاب “مبانی جنگ رسانه‌ای” نوشته‌ی علیرضا کیقبادی”:

آنجا که قدرت‌ها توان به میدان‌آوردن نیروی نظامی را ندارند و یا جامعه آنان قادر به تحمل تلفات انسانی نیست، به جنگ رسانه‌ای روی می‌آورند و از این ابزار بهره‌برداری می‌کنند. جنگ رسانه‌ای از جمله جنگ‌های بدون خون‌ریزی و آرام محسوب می‌شود. با توجه به آرام‌بودن جنگ رسانه‌ای، میزان تخریب آن، آنقدر زیاد است که حتی شهروندان کشورهای هدف، متوجه حجم سنگین این جنگ بر فضای روحی و روانی خود و اطرافیان‌شان نمی‌‎شوند. پیچیدگی‌های ابعاد مختلف «جنگ رسانه‌ای» موجب شده تا تصمیم‌گیری درباره «طراحی»، «تدوین راهبرد»، «چارچوب‌ها»، «تکنیک‌های کاربردی»، «نحوه عملیاتی‌کردن اهدف و ماموریت‌های تعریف‌شده»، «استفاده حداکثر از توان هر رسانه با توجه به امکانات انتشار مکتوب، چاپی، صوتی، تصویری، چندرسانه‌ای، اینترنتی و سرانجام انتشار آنلاین» تنها به ژنرال‌های نظامی واگذار نشود.

جنگ رسانه‌ای مقوله‌ای است که همکاری هماهنگ و نزدیک بخش‌های نظامی، سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، رسانه‌ای و تبلیغاتی یک کشور را می‌طلبد. طراحان جنگ رسانه‌ای نه لزوماً ژنرال‌های پادگان‌نشین، بلکه ممکن است پروفسورهای کالج‌ها و دپارتمان‌های رسانه‌ای در دانشگاه‌های معتبر هر کشوری باشند. جنگ رسانه‌ای بر خلاف جنگ‌های نظام که عمدتاً میان دو یا «چند کشور به‌عنوان ائتلاف با یک کشور» جریان می‌یابند، می‌تواند‎ از کشورها با گروه بزرگ دیگری از کشورها با ویژگی‌های مشخص جریان یابد. جنگ رسانه‌ای غرب علیه جهان اسلام و جنگ رسانه‌ای غرب علیه کشورهای جهان سوم، دو نمونه بارز از موضوعی هستند که می‌تو‎انیم آن را به «جنگ جهانی رسانه‌ای» تعبیر کنیم.

دسته بندی شده در: