• برای زیباتر شدن نماز را هم امتحان کن!

شاید اسم چند نفر را بیاوری و بپرسی مگر این‌ها نماز می‌خوانند که جزو زیباترین مردان و زنان دنیا هستند؟ مثلاً شاید بگویی مگر کیم.ک هم نماز می‌خواند؟ خُب این زیبایی بالاخره دیر یا زود تمام می‌شود. ملکۀ زیبایی ده یا بیست سال پیش به نظر داروان مسابقات زیبایی امسال، دیگر آن‌قدرها زیبا نیست! آن زیبایی‌‎ای که مورد نظر بنده است، زیبایی فناناپذیر یا همان زیبایی درون است. زیبایی‌‎ای که با کهولت سنّ نه تنها کمتر نمی‌شود، بلکه بیشتر نیز می‌شود.

  • آقای”رضا بابایی” در کتاب “پیوند جان و جانان؛ عاشقانه‌هایی برای نماز و نیایش” حدیثی را از “اصول کافی، ج ۲، باب‌الکفر” نقل می‎‌کند که خیلی تکان‌دهنده است:

بی‌نمازی، بدترین زشت‌کاری [است]. یعنی چه؟ باورکردنی نیست! می‌گویند جعفر بن محمد علیه‌السلام، زناکار را کافر نمی‌داند، اما بی‌نماز را کفرآلود می‌خواند!

مسعدة‌بن‌صدقه، با این پرسش‌ها نزد امام صادق علیه‌السلام رسید و پرسید: “آیا راست است که شما تارک‌الصلوة را بدتر از زانی می‌دانید؟”

– آری.

– دلیل شما چیست؟

– زناکار و مانند او، تن به زشت‌کاری نمی‌دهند مگر زیر فشار غریزه جنسی؛ اما آن‌که نماز را کنار می‌گذارد، زیر هیچ فشاری نیست. پس او نماز را ترک نمی‌کند، مگر از آن رو که نماز را سبک می‌شمارد.

  • پیشنهاد می‌کنم این فیلم را هم ببینید:

چگونه نماز می‌تواند بازدارندۀ گناه باشد؟!

  • حُسن ختام: به نقل از کتاب “نقش نماز در تشکیل شخصیت جوانان” نوشته‌ی “حمیدرضا کریمی، مهرداد حیدری زوله، علی باقری”

وقتی که نمازگزار به رکوع خم می‌گردد در حقیقت با عمل خود به ذلت و خواریش و با ذکر رکوع به عظمت و کبریائی خداوند اعتراف و اقرار می‌کند. و این بهترین نوع تواضع عبد در مقابل مقام کبریائی حق است. به همین خاطر که او خدا را به عظمت و بزرگی یاد کرد خدا نیز او را در نزد بندگان عزت و بزرگی می‌بخشد.

چنانچه در روایت از امام حسن عسکری (علیه السلام) منقولست که فرمودند: «چون نمازگزار به رکوع رفت خداوند تبارک و تعالی خطاب به فرشتگان می‌کند و می‌فرماید:‌ ای ملائکه من آیا نمی‌بینید بنده نمازگزار چگونه برای بزرگی و عظمت من تواضع می‌کند؟ شما را گواه می‌گیرم که هر آینه او را در دار کبریائی و جلال خودم بزرگ سازم»

دسته بندی شده در: