بیایید به زندگی در آلودگی عادت نکنیم!

  • چند وقت پیش این گزارش را به نقل از دیلی‌میل خواندم:
سازش با محیط یک بخش جدانشدنی از فرایند زنده ماندن بسیاری از گونه‌های حیوانات است. اما به ندرت اتفاق می‌افتد فرآیند تکامل گونه‌ای از موجودات را نسبت به آلودگی‌های تولیدی انسان مقاوم کند.
اما محققان در گزارشی جدید توضیح داده‌اند چگونه یک ماهی کوچک آب شیرین از جنس کپور به نام Gulf killifish نسبت به سطح بالایی از آلایندگی که در محیط زندگی آن وجود دارد، مقامت بالایی دارد. این ماهی در منطقه Houston Ship Channel زندگی می‌کند.
  •  این جمله از گزارش ذهن مرا حسابی درگیر کرد:

به ندرت اتفاق می‌افتد فرآیند تکامل گونه‌ای از موجودات را نسبت به آلودگی‌های تولیدی انسان مقاوم کند.

  • چرا؟!

برای این‌که در فرایند تکامل کمتر امکان دارد که یک موجود زنده نسبت به آلودگی‌های تولیدی از سوی انسان، مقاوم شود. آن‌قدر که وقتی یک مورد اتّفاق می‌افتد پژوهشگران کف و خون قاطی می‌کنند! اما این‌که اکثر انسان‌ها در فرایند تکاملی‌شان نسبت آلودگی‌های تولیدی از سوی خودشان، مقاوم شده‌اند، گویا اتّفاقی عادی است. به طوری که تعجب هیچ پژوهشگری را دیگر به خود جلب نمی‌کند.

  • جالب نیست؟!

در فرایند تکاملی کمتر امکان دارد که تعدادی از انسان‌ها نسبت به آلودگی تولیدی از سوی دیگر انسان‌ها، مقاوم نشوند و در برابر این‌گونه آلودگی‌ها از خودشان مقاومت نشان دهند. طوری که اگر آن انسان‌های پاک در برابر آلودگی مقاومت کنند، آن دیگر انسان‌های آلوده تمام قوای خود را به کار می‌گیرند تا آن مقاومت را در هم بشکنند. مثل اتّفاقی که امروز در نوار غزّه شاهد آن هستیم. فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ!

 

 

دسته بندی شده در: